Thursday, April 9, 2009

Niat

Diriwayatkan daripada Umar ibnu Khattab ra, beliau berkata, 'Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda, 'Sesesungguhnya, segala amal itu dilakukan dengan niat. Dan sesungguhnya, seseorang itu akan mendapat apa yang diniatkannya. Oleh yang demikian, barangsiapa yang berhijrah kerana Allah dan Rasulnya, maka hijrah itu untuk Allah dan rasulnya. Dan barangsiapa yang berhijrah kerana dunia (kerana status, perniagaan atau harta), maka dia akan mendapat apa yang diniatkan itu atau kerana ingin berkahwin dengan perempuan, dia akan mendapat sepertimana yang dihajatkan'. HR Sahih Bukhari dan Muslim

Keterangan

Niat membezakan perbuatan ibadat dengan perbuatan biasa dilakukan. Ianya menjadi kebiasaan untuk makan tengahari namun sekiranya semasa memulakan suapan pertama diniatkan di hati bahawa kita makan supaya mendapat berkat daripada Allah dan agar dapat mengerjakan solat zuhur dengan sempurna, maka ianya sudah diterima sebagai amalan oleh Allah SWT.

Rasullullah SAW memberi contoh jelas mengenai niat di dalam hadis di atas, iaitu semasa penghijrahan umat Islam ke Madinah. 

Kesimpulan

Oleh itu, disarankan bagi kita semua agar memulakan setiap perbuatan yang baik dengan niat, supaya perbuatan itu menjadi amalan yang diterima Allah.

2 comments:

  1. Waa....u are quick!! I baru nak baca ur blog, u dah add me in ur reading list. I'm honoured, but really...dont waste your precious time reading it, it just some silly stuff I wrote for my own kids to read later on...malu sebenarnya rasa bila org baca.

    ReplyDelete
  2. salam kak nor, i don't think i'll be wasting my time. i saw your cheese cake recipe and i'm gonna try to bake one. see... good things do come out from this.

    ReplyDelete